Marcel BOUILLOUX-LAFONT 
(les textes ci-dessous en une seule page)  

Présentation

Avant de faire éditer son livre (Airlines of Latin America Since 1919), R.E.G. (Ron) DAVIES, avait publié l'état d'avancement de l'étude qu'il menait sur l'implantation de l'Aéropostale en Amérique du Sud. Il démontre que l'Aéropostale y était de loin la première compagnie aérienne grâce certes à la qualité des hommes, pilotes et personnel au sol mais aussi à la qualité de celui qui prit la relève de P.G. Latécoère, Marcel Bouilloux-Lafont, que Ron Davies qualifie de plus grand visionnaire parmi tous les promoteurs des compagnies aériennes du monde ("Top 100 Stars of Aerospace" Allan and Malcom Loughhead). Au mois de mars 1931 une sombre décision politique (complot socialiste, campagne de presse hideuse...) du Gouvernement français a tout effacé.
Première partie : OÚ EST LA GLOIRE ?
- Préambule 
- Arrivée BOUILLOUX-LAFONT 
- Départ BOUILLOUX-LAFONT
- Réalisations:
  a) Routes aériennes
  b) Infrastructure
  c) Personnel

  d) Rivalité franco-allemande
- Connexion Portugaise
- Blocage
- Tremplin pour l'expansion
- Héritage
- Sources

 

Deuxième partie : LE RÊVE BRISÉ.
- Préface
- Les possessions territoriales
- Limitations des avions
- Les routes transatlantiques potentielles
- La SPELA
- Les entretiens tripartites
- Une digression : le dirigeable
- Comment neutraliser la SPELA ?
- Le Laté 38
- Le rêve impossible
- La fin d'un monopole
- Le rêve brisé
 
 
 

Texte entier
Texte traduit par André Greard et Jean Voyer, adapté par Henri Eisenbeis, tous trois anciens d'Air France.
Qui est R.E.G. DAVIES ?
R E G (Ron) Davies was born in England and, after serving for 6 1/2 years in the British Army during World War II, spent a lifetime career with, first, the Ministry of Civil Aviation, then British European Airways; later, with the Bristol and De Havilland/Hawker Siddeley aircraft manufacturing companies; and finally, with the Douglas Aircraft Company in California. His specialty was economic and market research, but he became interested in the fascinating history of the airlines and the development of the commercial airliners. Since 1964, Ron has published 12 books on the subject, with three more to come later http://henri.eisenbeis.free.fr/aeropostale/AMS/bouilloux-lafont/aeropostale_bouilloux-lafont-cartes.htm7. In 1981, he took the Lindbergh Chair of Aerospace History at the Smithsonian's National Air and Space Museum and, after two years, was appointed Curator of Air Transport at the museum. Ron is a Fellow of three Royal Societies: Geographic, The Arts, and Aeronautical; a Fellow National of the Explorers Club; and an Associate of the Académie Nationale de l'Air et de l'Espace. He has received numerous awards and holds both the Merito Santos Dumont and the Merito AeronÝutico from the Brazilian government.

From the inside dustjacket: "This notable book by a leading authority on the world's airlines traces the development of the transport in all countries south of the United States, including Mexico, Central America, the Caribbean, and the whole continent of South America....In addition to 400 photos and eighty-five maps and charts, there are over thirty tables of summarised data; a special appendix providing comprehensive fleet lists of the pre-jet aircraft of eighty-four major airlines; and an excellent index."

Trippe (1899-1981) was widely respected, if not feared, for strong-arming Latin American, European and Pacific governments into granting the landing rights he wanted in the name of the United States government.

Bouilloux-Lafont

préambule

            

Liens   
L'Amérique et l'Aéropostale
   
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